25 مارس 2024 - یک مطالعه ی جدید منتشر شده در مجلهDiabetes Technology & Therapeutics ، استفاده از tirzepatide را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 دارای اضافه وزن یا چاق ارزیابی کرده است. تیرزپاتید که برای مدیریت دیابت نوع 2 تایید شده است، کنترل قند خون را بهبود می بخشد، کاهش وزن را تسهیل می کند و نتایج بیماری های قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

دکتر Satish Garg و همکارانش از دانشگاه کلرادو در دنور، گروهی از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 را که برای آنها تیرزپاتید (خارج از برچسب) تجویز شده بود، با یک گروه کنترل از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که از هیچ داروی کاهش وزنی استفاده نمی کردند، مقایسه نمودند.

محققان کاهش قابل توجهی در شاخص توده بدنی (BMI) و وزن در گروه تحت درمان در مقایسه با گروه کنترل را گزارش کردند. HbA1c در سه ماه از درمان در گروه تیرزپاتید کاهش یافت و این کاهش در طی یک سال پیگیری ادامه یافت. دوز انسولین در 3 ماه پس از درمان با تیرزپاتید و در طول دوره مطالعه کاهش یافت.

محققان گفتند: تیرزپاتید کاهش وزن متوسط 18.5٪ (بیش از 46 پوند) را تسهیل کرد و کنترل قند خون را در بیماران مبتلا به T1D در طول یک سال بهبود بخشید.

دکتر گارگ، گفت: بیشتر بیماران مبتلا به دیابت، هم دیابت نوع 1 (T1D) و هم T2D در ایالات متحده و اروپای غربی دارای اضافه وزن یا چاق هستند. درمان های جدیدتر برای دیابت، که نه تنها باعث بهبود کنترل قند خون می شوند، بلکه باعث کاهش وزن قابل توجه و بهبود بیماری های قلبی عروقی و بیماری کلیوی دیابتی می شوند، در حال حاضر برای استفاده در دیابت نوع 1 در ایالات متحده تایید نشده اند.

نویسندگان نوشتند: استفاده از آنالوگ‌های GLP در بیماران مبتلا به T1D چالش‌های زیادی را به همراه دارد، اما با پیگیری دقیق، هم بیماران و هم پزشکان ممکن است مزایای زیادی مانند کاهش وزن قابل توجه و کاهش دوز انسولین، افزایش بازه زمانی در محدوده ی قند خون نرمال، و بهبود سطح HbA1c را مشاهده کنند.

عوارض جانبی طولانی مدت مانند گاستروپارزی، رفلاکس اسیدی(GERD)، سنگ کیسه ی صفرا و غیره ناشی از استفاده از آنالوگ های GLP در بیماران دیابتی شناخته شده نیست. نویسندگان، انجام کارآزمایی‌های تصادفی‌ کنترل شده ی مناسب را به‌ویژه در بیماران مبتلا به T1D توصیه کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-efficacy-safety-tirzepatide-overweight-obese.html